5 sätt att få dina kunder att (faktiskt) läsa det du skriver. [Hint: svaret är RO]

 

SEO-anpassning av texter är vanligt förekommande idag, man tittar på nyckelord, nyckelordsdensitet, synonymer med mera (vilket givetvis är viktigt).

Att RO-anpassa texter är tyvärr lite mindre vanligt (dock fortfarande väldigt viktigt).

Vad är då RO eller Reader Optimization?

Det är allt som gör en text lättare att läsa.

En lång text utan luft mellan styckena samt långa meningar är något de flesta tycker är jobbigt att läsa, vilken innebär att det som skrivs på det viset inte blir läst av speciellt många, det i sig skapar ett problem då du givetvis vill att så många som möjligt ska ta del av, och läsa, det du skriver. Du ska med andra ord inte skriva på det sättet jag gör just nu (!), det är jobbigt och svårt att läsa och det är dessutom lätt att tappa bort sig efter ett tag.

Det du istället bör göra är följande…

 

Styckeindelning

Korta stycken är lättare att läsa än långa stycken.

Det innebär att stycken som är 4-5 meningar bör (om möjligt) brytas ner till 2-3 meningar per stycke.

Samma sak gäller för meningar.

Långa meningar är jobbiga att läsa och det är lätt att tappa bort sig.

Försök därför alltid att korta ner långa meningar samt korta ner långa stycken.

Jag kunde ha skrivit samma sak som jag gjorde ovan utan styckeindelning, det hade då sett ut så här:

Korta stycken är lättare att läsa än långa stycken. Detta innebär att stycken som är 4-5 meningar långa bör (om möjligt) brytas ner till 2-3 meningar per stycke. Samma sak gäller för meningar. Långa meningar är jobbiga att läsa och det är lätt att tappa bort sig. Försök därför alltid att korta ner långa meningar samt korta ner långa stycken.

Inte lika lättläst längre, eller hur?

Långa meningar är som sagt inte roligare att läsa än långa stycken. Försök därför alltid att korta ner en lång mening.

Här är ett exempel på en lång mening och hur du kan korta ner den:

En lång mening är jobbig att ta till sig för läsaren och därför är det bra att korta ner en lång mening till två meningar när det är möjligt.

En lång mening är jobbig att ta till sig för läsaren. Därför är det bra att korta ner en lång mening till två meningar när det är möjligt.

Försök alltid ta bort onödiga ord i en mening. Detta gör meningen mer:

  • lättförståelig
  • kortare
  • och därmed lättare att läsa

 

Punktlistor

Ett annat sätt att optimera din text för läsaren är att använda punktlistor (som jag precis gjorde ovan).

Om du har argument eller fördelar du vill lyfta fram är punktlistor ett bra sätt.

Här är fyra argument till varför punktlistor är bra:

  • Punktlistor är lätta att överblicka
  • Folk älskar att läsa listor
  • Det är ett bra sätt att lyfta fram argument/fördelar på
  • Punktlistor ger ett (välbehövligt) avbrott från resten av texten

 

Underrubriker

Ett annat sätt att bryta ner en lång text till en hanterbar storlek är att dela in texten i underrubriker.

En lång text har ofta flera delar som hänger ihop med varandra. De delar som hänger ihop kan med fördel läggas under en underrubrik.

Detta bryter upp texten i mindre munsbitar som är behagligare för läsaren att konsumera.

Underrubriker är dessutom viktiga då de flesta läsare inte läser en text från början till slut. Åtminstone inte innan de “scannat” texten för att se om den är relevant för dem.

De flesta av oss scannar en text innan vi faktiskt läser den och där är underribrikerna väldigt viktiga.

Om underrubrikerna inte verkar intressanta kommer många läsare att komma till slutsatsen att din text inte är värd deras tid.

Sammanfattning

  • Ju längre texten är som du skrivit desto mer behöver du arbeta med styckeindelningen
  • Ett stycke bör om möjligt inte innehålla mer än 2-3 meningar per stycke.
  • En lång mening bör brytas ner till två eller fler meningar.
  • Använd listor för att lyfta fram argument/fördelar samt ge läsaren en välbehövlig paus från resten av texten.
  • Använd underrubriker, detta gör det lättare att läsa det du skrivit och ökar chansen att läsare som scannar din text finner den värd att läsa i sin helhet.

Slösa inte med kundens tid och kom ihåg; kunden har begränsat med tid för dig och att det är fler än du som skriver saker för att få kundens uppmärksamhet.

Klicka här om du vill kommentera inlägget (inlägget öppnas i en ny flik)

Missa aldrig ett blogginlägg! (Klicka här för att få ett mail nästa gång bloggen uppdateras)

2018-11-19T11:58:14+02:00 november 14th, 2018|Content|0 Comments

Leave A Comment