Början på slutet för klickbait-eran.

Trenden visar att det är siter med hög auktoritet/trovärdighet som skriver content baserat på forskning och som skriver längre inlägg som fortfarande får delningar samt inlänkar från andra siter.

Här ser vi att New York Times ökar sina delningar av sitt content och det samma gäller exempelvis för The Economist.

Average shares of New York Times Content

Varför är det så?

Kanske för att läsarna helt enkelt har fått nog av klickbait-rubriker och klickbait-content utan verkligt innehåll, ska de dela något idag med sina vänner eller kollegor så ska det ha relevans och tyngd.

Hur skulle du själv göra ifall du skulle dela något?
Skulle du välja att dela det innehållet du tycker är bäst, eller skulle du välja det nästa bästa eller tredje bästa du kunde hitta?

Tiden för okritiskt delande av innehåll kanske är på väg att ta slut, tiden då alla kunde/skulle dela just sin typ av åsikt (för det fanns alltid någon site som skrev som du tyckte) kanske är över?

Åtminstone för de målgrupperna som faktiskt vill dela riktigt och korrekt innehåll och som är måna om att inte framstå som mindre vetande.

Skiftet från att endast ha ett par nyhetskällor (lokaltidningen, kvällstidningar, tv och radio) till att kunna få information från världens alla hörn gjorde att alla typer av grupper helt plötsligt kunde hitta information som passade dom och de kunde dela det med andra som tyckte likadant, och helt plötsligt var kunskap relativt. Svart kunde lika gärna vara vitt och sant kunde lika gärna vara falskt.

Nyhetens behag kan vara både lockande och populärt men kanske börjar pendeln att svänga tillbaka igen.

Facebook har redan ändrat sina algoritmer så att innehåll med klickbait-rubriker syns mer sällan i folks flöden.

Nedan ser vi hur Buzzfeed tappat rejält med delningar av sitt innehåll (av listicles) efter att Facebook började ändra i sina algoritmer:

top buzzfeed listicles
Källa: BuzzSumo

Den sjunkande andelen delningar i exemplet ovan är primärt deras delningar på Facebook men även via Twitter och visar att klickbait inte längre är en framgångsrik strategi på Facebook (cudos to you Facebook, äntligen lite positiva nyheter från ert håll).

Så trenden talar sitt tydliga språk, dynga kanske fortfarande är populärt att dela men det blir svårare och svårare att få ut det till den breda massan.
Det börjar bli lite ordning och reda igen med andra ord och kanske är de stora (och unga) techbolagen faktiskt på väg att växa upp och ta ett vuxet ansvar?

Klicka här om du vill kommentera (inlägget öppnas upp i ett nytt fönster).

2021-07-04T11:14:03+02:00 juni 20th, 2018|Content, Sociala medier|Kommentarer inaktiverade för Början på slutet för klickbait-eran