Content 2018 (skit i SEO-strategin)

Content 2018 måste vara skrivet för kunden och kundens behov, inte utifrån ett SEO-perspektiv vilket var vanligt för bara några år sedan, typ runt 2015 (och är tyvärr vanligt fortfarande). Varför ska man då inte skriva content utifrån ett SEO-perspektiv med SEO-strategin som ledstjärna då?
Därför att det inte fungerar längre!

Google har blivit bättre på att se vad som är SEO-strategi och vad som är ”äkta” content med ett värde för läsaren.
Och här är den riktiga smällkaramellen, Google blir bättre och bättre på detta för var dag som går.

Vad var det då som hände 2015 som ändrade på hur vi bör se på content?

Jo, Google drämde till med en uppdatering av Penguin algoritmen, de vässade till den och vips så var kalaset över för alla som använde content ur ett strikt SEO-perspektiv primärt för att ”lura” Google att deras innehåll var relevant.

Fram till denna tidpunkt var det många SEO-byråer och företag som använde sig av grey hat-strategier för att öka sin ranking hos Google. Man använde sig av strategier som inte var riktigt rätt utan man försökte manipulera Google och fram till 2015 så fungerade det ganska bra.

Exempel på Grey Hat-strategier:

Automatiskt genererat content

Man översätter en text från ett språk till ett annat.
Man klipper och klistrar ihop content för att generera ”nytt” content.

Länkstrategier

Man deltar i länkutbyten siter emellan.
Man skapar flera egna siter (typ bloggar) som länkar till sin egen site.

Skapa sidor med inget eget content (eller väldigt lite egen content)

Man använder sig av content andra har skapat (exempelvis genom scraping).

Köpa utgångna domäner som har många inlänkar

Domännamn som inte förnyas kommer ut på marknaden igen och kan då köpas av vem som helst, ett gammalt domännamn som tidigare har varit en aktiv site kan ha många inlänkar från andra siter sedan tidigare och om man köper den domänen och länkar den siten till din site får du en inlänk med tyngd (då siten som länkar till dig i sin tur har många inlänkar).

Detta slutade till stor del att fungera effektivt 2015 och jag ser det enbart som positivt ur ett kundperspektiv.
Om jag besöker en site som kund vill jag att den ska ha, för mig, relevant innehåll och inte ihopklippt eller kopierat material från andra siter, eller innehåll utan eftertanke eller djup i resonemanget.

Även om vissa av dessa strategier i någon mån fortfarande fungerar idag är riskerna stora för den som gör det. Om Google kommer på dig blir du straffad med lägre ranking och hamnar långt ner i det organiska sökresultatet och vill det sig riktigt illa tar de bort dig helt och  har du problem på riktigt!
Använder du dig dessutom av sökordsannonsering lär dina annonseringskostnader skjuta i höjden om Google kommer på dig med grey hat-strategier (om du nu får annonsera över huvud taget vill säga).

Så här ser det ut idag, hur tror du det ser ut nästa år?
Kommer Google vara bättre eller sämre på att förstå vad som är riktigt content och vad som är strunt?

Tror du att Google kommer att bli sämre på vad de gör tror du fel kan jag säga, inom fem år har Google (och alla andra stora techbolag) tillgång till kvantdatorer med ofantlig beräkningskapacitet, denna kapacitet kommer att öka deras förmåga att processa information och till att skapa nya program och algoritmer och naturligtvis….. AI!

När de knäcker koden för artificiell intelligens (och det gör de inom fem år, tro mig) då kommer alla som inte har äkta och relevant content som talar till kunderna på kundernas vis sitta på pottkanten.

Så, det handlar i slutändan om fokus, vart har du ditt fokus, är det på din kund eller på Google?

Ditt fokus avgör vad du ser och visst vill du se din kund (för jag är rätt säker på att din kund vill att du ska se honom/henne)?

Klicka här om du vill kommentera inlägget (inlägget öppnas upp i ett nytt fönster).

2021-07-04T11:14:49+02:00 juni 13th, 2018|Content|Kommentarer inaktiverade för Content 2018 (Skit i SEO-strategin)