Ett företags värderingar

Det finns två synsätt ett företag kan ha, de kan spela spelet utifrån perspektivet att det bara kan finnas en vinnare (det ändliga spelet) och att antingen vinner de eller deras konkurrenter.

Det andra sättet att spela spelet är utifrån perspektivet att spelet är något som utvecklas hela tiden (det oändliga spelet).

Ett företag som spelar den ändliga spelet försöker ta fram nya produkter som är bättre än konkurrenternas, de fokuserar på att bräcka konkurrenterna, ta fram bättre strategier än konkurrenterna, ha bättre marknadsföring än konkurrenterna osv.

Ett företag som spelar det oändliga spelet försöker ta fram produkter som bättre löser sina kunders problem, ta fram strategier som är bättre för sina kunder, skapa marknadsföring som bättre talar till kunderna på kundernas språk.

Varför denna skillnad i synsätt?

Här är en liten skiss som jag hoppas förklarar mer än om jag bara skriver en massa text:

 

Har företaget ett oändligt perspektiv låter man ens ”varför” och ens värderingar styra det man gör.
Man kan alltså (till skillnad från det ändliga företaget) ibland gå emot företagets egna intressen för att det inte är så ”vi gör saker och ting” (värderingarna) även fast det skulle vara till gagn för företaget.
(Tänk dig att du hittar en plånbok någon har tappat på marken och i den ligger fem tusen kronor, om dina värderingar säger att det är fel att ta andras saker går du med plånboken och pengarna till polisen, du gör detta även fast du rent ekonomiskt hade tjänat att ta pengarna och kasta plånboken).

Ett företag med ett ändligt perspektiv fokuserar på ”vad” man gör, sina produkter (göra de bättre än konkurrenternas), sina strategier (ha bättre strategier än konkurrenterna), sina marknadsföring (ha bättre annonser än konkurrenterna) och de agerar alltid utifrån företagets intressen.

Men kunderna då?
Är de också bara något det ändliga företaget ska vinna över?

För det oändliga företaget så är det kunderna och deras problem som företaget försöker lösa orsaken till att företaget finns till.
Deras fokus ligger på att bli bättre på att lösa sina kunders problem, de tävlar mot sig själva inte mot konkurrenterna.

Om ett företag som spelar ett oändligt spel exempelvis beskriver sitt ”varför” så här: Vår mission är att ge våra kunder den säkraste bilen som finns för att skydda det som är allra viktigast för dem, sina nära och kära.
Då jobbar de ständigt på att bli bättre på att bygga säkrare bilar för sina kunder, de funderar på vilka olika behov deras kunder kan ha. En kundgrupp kanske har hundar och då funderar företaget på hur de kan bygga den säkraste hundburen de kan åt sina kunders hundar.

Andra kunder har barn och då funderar de på hur de kan bygga de säkraste bilbarnstolarna åt sina kunders barn.

De tävlar hela tiden mot sig själva, att hela tiden bli bättre på att lösa sina kunders problem.

Det ändliga företaget fokuserar på att bräcka konkurrentens hundbur, att bräcka konkurrentens bilbarnstol, de försöker hela tiden parera vad det oändliga företaget gör, vilket innebär nya produkter, nya strategier, ny marknadsföring.

Detta medan det oändliga företaget tar sina beslut baserat på sitt ”varför” och sina värderingar vilket innebär att de  inte behöver byta strategi eller ta fram nya produkter bara för att den ändliga konkurrenten har gjort något utan de fortsätter att fokusera på att bli bättre på att lösa sina kunders behov. De vet att ibland har någon annan en bättre lösning för tillfället, men eftersom de spelar ett oändligt spel är det inte intressant, de gör inte det här för att vinna över konkurrenten de gör det här för att bli bättre på att hjälpa sina kunder.

Ett företag med ett oändligt perspektiv vet vad de står för, deras anställda vet vad de står för och deras kunder vet vad de står för, för de tar beslut baserat på sina värderingar, inte baserat på vad konkurrenterna gör, inte baserat på den senaste kvartalsrapporten, de står för något och detta något styr deras beslut.

Skulle du vilja handla av ett sådant företag?

Eller skulle du hellre handla av det ändliga företaget som hela tiden producerar nya produkter, har ny marknadsföring, hela tiden försöker visa att de är bättre än sina konkurrenter och kanske sparkar folk när deras strategier inte fungerar som de tänkt?

Vilket företag skulle du vilja jobba för, vem tror du har bäst arbetsmiljö?
Vilket av dessa företag har lägst personalomsättning och nöjdast anställda?
Vilket av dessa företag tror du finns kvar längst på marknaden?

Vilket av dessa företag är det lättast att skapa bra content för?

Företaget som styrs av värderingar så klart, att skapa content för ett ändligt företag blir bara yta för de står inte för något mer än att de är ”störst i norden”, ”har högst omsättning”, ”har högst vinst”, ”växer snabbast på marknaden”, ”ledande inom sitt område” m.m.

Men är det verkligen något som tillför värde för deras kunder, hur löser ”högst omsättning” kundernas problem?

Klicka här om du vill kommentera (inlägget öppnas upp i en ny flik).

2021-07-04T11:13:56+02:00 juni 21st, 2018|Content, Ledarskap|Kommentarer inaktiverade för Ett företags värderingar