Hur du attraherar kunder istället för att störa dem.

Det finns en grupp människor som gillar reklam.
Och det är de som jobbar med reklam.

Resten av befolkningen är i ärlighetens namn rätt trötta på reklambudskap.

Detta skapar givetvis ett problem för företag som försöker få sina kunders uppmärksamhet och vill kommunicera med sin målgrupp.

Du vill säkert också få dina kunders uppmärksamhet och kommunicera med din målgrupp.
Eller hur?

Hur ska man då göra för att få sina kunders uppmärksamhet?

Finns det ett sätt att “attrahera” sina kunder istället för att “störa” dem med reklambudskap?

Svar ja, som tur är finns det faktiskt ett sätt att attrahera kunder istället för att störa dem.

Det finns ett sätt att kommunicera där du inte behöver vara den där telefonsäljaren som ringer precis när din kund äter middag med familjen.

Ett sätt där du inte behöver vara den där säljaren som står vid ingången i ett köpcentrum och ropar åt potentiella kunder som är på väg in av helt andra orsaker än att de vill bli påhoppade vid ingången.

Det finns faktiskt ett sätt där kunden får komma till dig när det passar kunden istället för att du ska störa kunden.

Svaret är…

Att skapa content (innehåll) som dina kunder faktiskt vill läsa, se och lyssna på.

Att skapa content som är till stort värde för dina kunder och att skapa mycket av denna typ av content är nyckeln till att attrahera dina kunder istället för att störa dina kunder.
Detta sätt att kommunicera kräver dock tid, kvalité och volym.

Det finns inga genvägar till att skapa content som dina kunder uppfattar som värdefullt och intressant.
Det tar tid att skapa sånt content.

Men tar du dig den tiden kan du skapa content av hög kvalité och vara till stor hjälp för dina kunder.

Det räcker tyvärr inte med lite kvalitativt content för du ska att bli upptäckt av dina kunder.
Internet är stort, närmast ofattbart stort.

För att synas där behöver du skapa ganska mycket kvalitativt content.
Och sånt tar tid.

Men!

Det finns en uppsida till att skapa bra content oavsett om det är en text, en video eller ett poddavsnitt.
Och den uppsidan är att det content du skapat och lagt upp online ligger där 24 timmar per dygn, 365 dagar om året.

Det content du lagt upp finns där när kunderna har behovet av det du erbjuder.
Och helt plötsligt har du attraherat kunder med ditt content istället för att störa dina kunder med reklam.

Vilket tror du uppskattas mest av dina kunder?

Reklam de inte bett om vid en tidpunkt som inte passar dem, eller värdefull information de letar efter exakt när de har behovet?

Varför reklam inte fungerar online.

Reklambranschen själva har förstört traditionell marknadsföring.

Nästa gång jag ser casinoreklam på tv:n är det stor risk att tv:n åker ut genom vardagsrumsfönstret.
Och då är det ändå underförstått att jag får gratis tv mot att jag ser på reklamen.

Ännu tuffare är det online.

Det finns ingen som vill läsa reklam online.

Vi är inte där för att bli pådyvlade reklambudskap.

Vi är där för en av två saker.
Antingen för att hitta/dela information eller för att kommunicera.

Låt oss säga att du går in på youtube för att titta på gulliga kattvideor.
Då söker du information och kanske kommunicerar du också genom att skriva något i kommentarsfältet under videon.

Eller så kanske du googlar efter billiga Nike Airmax, då söker du efter information om var du kan hitta dessa skor.

Du kanske är inne en sväng på Facebook och läser vad dina nära och kära skrivit och kanske skriver något själv? Då kommunicerar du och delar/tar del av information.

Hur ofta går du online för att läsa reklambudskap? Aldrig.
Och skulle du mot förmodan vara en av de få som gör det arbetar du (antagligen) i reklambranschen.

Detta är orsaken till att content marketing är populärt idag.

Content marketing ger företagen möjlighet att finnas tillgängliga för kunderna med information om hur de kan lösa sitt problem när de har problemet.

Content marketing tar lång tid, kostar en hel del och kräver dessutom eftertanke och planering.
Men det är det enda som fungerar idag online, reklambudskap gör det inte.

Och orsaken till detta ligger inte hos kunderna de har helt enkelt fått nog av att bli tvångsmatade med reklam.

Så vill du värna om dina kunder och vårda relationen till dina kunder är det relevant content som gäller inte reklambudskap.

Klicka här om du vill kommentera inlägget (inlägget öppnas i en ny flik)

Missa aldrig ett blogginlägg! (Klicka här för att få ett mail nästa gång bloggen uppdateras)

2018-11-19T12:44:17+02:00 november 19th, 2018|Content|0 Comments

Leave A Comment