Nya tidens marknadsföring

Kommer ni ihåg marknadsföringen förr i tiden?

När företagen stod med megafoner och skrek ut produktegenskaper och skrek KÖÖÖÖP!!!

“Vi har den bränslesnålaste bilen, vi har den tunnaste tv:n, vi har den snabbaste processorn, vi har den bästa lösningen”.

Jag ska väl för all del inte säga att denna typ av klassisk marknadsföring har upphört, den är fortfarande väldigt levande i exempelvis tv-reklam, men har den fortfarande samma relevans och samma impact på kunderna, eller skriker företagen för döva öron numera?

För visst har marknadsföringen (speciellt online) förändrats de senaste åren?
Influencers till exempel, vem hade hört talas om det för tio år sedan?
Samma sak med content marketing, vilka reklambyråer arbetade med det för tio år sedan?

Det fanns naturligtvis influencers för tio år sedan och visst fanns det företag som arbetade efter principen content marketing, men det var inte en utbredd praxis och de kallade det inte för influencers och content marketing.

Klassisk marknadsföring där man skriker ut produktegenskaper handlar om att företaget tar sig rollen som fursten som delar ut saker till sina undersåtar:

klassisk_marknadsföring_furste_och-undersåtar

Här har ni, gåvor från Företaget (fursten), ta emot…. KÖÖÖP!

Saken är dock den att idag vill vi inte bli tillsagda vad vi ska köpa på samma sätt som förr, vi vill själva ta reda på saker, vi vill själva välja när vi ska köpa något, när vi ska inhämta information, så push-tekniken har i dagsläget till stor del spelat ut sin roll. Spam-mail är essensen av klassisk marknadsföring med push-teknik.

Här har du ett mail du inte vill ha som gäller något du inte är intresserad av (åtminstone inte för tillfället) KÖÖÖÖP!!!

Alla som gillar att få spam-mail räcker upp en hand.
*Jag ser då inte många händer i luften*

Så, om kunder idag själva vill välja vad de ska köpa, när de ska köpa det och när de ska införskaffa sig information om det de vill köpa vad har man då kvar att spela med som företag gällande sin marknadsföring?

Tja, influencers och content marketing är två av de saker ett företag har till sitt förfogande idag.

Influencers är framgångsrika marknadsföringskanaler för de upplevs inte som säljare/representanter av sina följare, deras följare följer inte influencern för deras produktplaceringar utan av helt andra orsaker. En influencer har sin tribe, sin stam (grupp) som identifierar sig med influencern (eller vill vara/ha det livet influencern har), influencern är med andra ord en informell ledare för sin stam.

Idag har fler och fler företag insett att man måste ha sin stam, sin grupp, för de är lojala och de sprider budskapet vidare till andra potentiella stammedlemmar (köpare).

Just stammar (eller tribes) är något mindre företag har lättare att skapa än stora multinationella företag vilket delvis jämnar ut spelplanen online idag.

Ett litet företag har många gånger lättare att bygga sin stam med värderingar, kommunikation och relevant content riktat direkt till sina stammedlemmar än vad ett stort företag har som försöker sälja till majoriteten av alla kunder.

Därför använder sig stora företag av influencers, för influencers kan kommunicera med sin stam utifrån stammens värderingar, stammens interna kommunikation och blanda in produktplaceringen med annat (för stammen) relevant content.

Varför tror ni att Volvo och Samsung kastar pengar åt Zlatans håll?
Det är inte för att han är en jättebra skådespelare som gör sig väl i tv-rutan så mycket kan jag i alla fall säga.

Varför kör Stadium med sin slogan “Join the movement” och sen visar folk som tränar?
Jo, de vill uppfattas som ledare för sin stam, att de som tränar ska identifiera sig med deras “movement”.
Och tro inte att de valt ordet “movement” av en slump, de försöker medvetet skapa “sin” stam, sin tribe, vilket är svårt för ett stort företag.

Så, om man som företag inte kan eller vet hur man skapar sin egen tribe, då är det influencers som gäller.

Men vi har fortfarande kvar detta faktum att folk idag inte vill bli spammade, vi vill inte bli överösta av reklam som staplar produktegenskaperna på varandra, vi vill inte bli tillsagda vad vi ska göra, idag vill vi själva bestämma när vi ska köpa, när vi ska söka information, och själva bestämma var och vad vi ska köpa.

Hur tacklar man det problemet som företag?

Jo, relevant content.

Relevant content som finns tillgängligt exakt när kunden är intresserad av att få mer information, exakt när kunden är i informationsanskaffningsfasen, exakt när kunden är i beslutsfasen, förutsatt att företaget redan har skrivit om detta. Det är kunden som väljer tidpunkt idag och det företaget som bäst förstår sin kund och där igenom bäst skriver om det kunden vill veta är det företaget som i slutändan säljer bäst.

Detta innebär att content marketing är en LÅNGSIKTIG strategi, ett sätt att tänka, ett sätt att se på sina kunder.

Kunderna är inte en skock får som man ska locka med det grönaste gräset och du är inte fårfarmaren.
De är en del av vår stam, om vi är stamledare måste vi kunna förutse vad våra stammedlemmar har för frågor, problem och producera svaret på dessa frågor/problem redan innan våra stammedlemmar har dessa frågeställningar/problem, DET är äkta ledarskap och det är vad som krävs av ett framgångsrikt företag idag som även vill vara relevanta i morgon.

Kunderna är våra stammedlemmar, alltså bryr vi oss om våra kunder, vi delar våra kunders problem och vi löser våra kunders problem som en god ledare gör, vi tar inte betalt för att leda gruppen, vi tar inte betalt för informationen därför att vi bryr oss om våra kunder/stammedlemmar.
Vi tar dock självfallet betalt för varan/tjänsten vi säljer som löser våra kundens problem, men vår kunskap delar vi frikostigt med oss av eftersom vi bryr oss om våra kunder och vi vill att de ska ha all den kunskap de behöver för att lösa sina problem.

Eller så ställer man sig helt enkelt med megafonen i högsta hugg och skriker “VÅR PRODUKT HAR DEN HÄR PRODUKTEGENSKAPEN…. KÖÖÖÖÖÖP!!!”

Valet är fritt och valet är ditt.

Klicka här om du vill kommentera (inlägget öppnas upp i ett nytt fönster).

2018-06-15T10:13:29+02:00 juni 15th, 2018|Content|0 Comments

Leave A Comment