Så lyckas du med din content marketing: del 2

Storytelling är den naturliga evolutionen av content, det är nästa steg i utvecklingen.

Storytelling används ofta i Brand marketing (varumärkesmarknadsföring) när man vill berätta företagets historia, berätta om företagets “varför”, varför företaget gör det de gör, vad företaget står för och vad företaget tror på.

Idag när alla och deras farmor skapar content kommer det ske en naturlig utveckling av content marketing, detta då man för att nå igenom bruset måste bli bättre på att förmedla sitt budskap. Denna utveckling (tror jag) kommer att bestå av att blanda in mer och mer storytelling i sitt content.
Idag lider vi alla av content overload, man hinner knappt öppna webbläsaren innan en flodvåg av content väller över en.
För att nå ut i denna miljö behöver man fånga kundernas intresse och som vi alla vet är en bra berättelse något alla uppskattar.

Berättelser gör att vi går från att vara främlingar till att veta vem den andre är, det bygger förtroende, det bygger empati och det bygger en känsla av gemenskap

När en kund kommer till vår site första gången finns det inget förtroende, ingen känsla av gemenskap, men om vi berättar våra historier kommer kunden sakta men säkert att få en bild av vad vi är för slags företag och det bygger förtroende.

Det är samma princip som när du får en ny kollega på jobbet, i början är du lite avvaktande och du ställer frågor.

Varför ställer du frågor?
Jo för du vill veta vem den andra personen är och när den personen berättar om sig själv så bygger det upp ditt förtroende för den personen, du kan börja känna empati med den personen, ni börjar sakta men säkert att connecta. Om ni nu “klickar” vill säga, ibland gillar man inte vissa personer på ett omedvetet känslomässigt plan.

Berättelser, oavsett om det är människor emellan (ny kollega på jobbet) eller mellan företag och kund, bygger förtroende och en känsla av gemenskap.

En RIKTIGT bra story kan till och med göra säljsnacket överflödigt, en riktigt bra historia kan få kunden att tänka “jag måste ha det här, vart är köpknappen??”

Varför fungerar då storytelling så bra?
Det finns faktiskt flera orsaker till att storytelling är ett kraftfullt sätt att kommunicera.

  • En orsak är att en bra historia är minnesvärd och värd att berätta vidare/dela med sig av.
  • En annan orsak är att en bra historia bygger förtroende och empati.
  • Ytterligare en orsak är att en riktigt bra historia kräver din uppmärksamhet, du kan inte låta bli att lyssna.
  • Och sist men absolut inte minst bra historier gör att folk vill köpa det du berättar om!

Vissa företag är bra på storytelling andra sämre och det har inte med storleken på företaget att göra.

Jag anser till exempel att IKEA är bra på storytelling (och att Ingvar Kamprad var en expert på storytelling) jag ser IKEA som ett jordnära företag med sunda värderingar, det är inte ett företag men flashiga kontor, dyra tjänstebilar utan trevliga jordnära människor som arbetat för sina kunders bästa.

Ingvar berättade sin story väldigt bra och han gjorde det konsekvent under lång tid.
Hur han kom från knappa förhållanden, hans småländska snålhet, hans “folklighet” trots alla miljarder han tjänat.

Även IKEA:s reklam bygger mycket på storytelling, ett bra exempel är deras tv-reklam “där livet händer” där de visar upp sina kunders vardag med en mamma som kommer hem efter att hon jobbat hela dagen och sedan handlat mat och hela huset är stökigt, eller pappan som sitter utanför sin dotters rum och lyssnar tålmodigt på hennes känsloutbrott.
De berättar inte så mycket om sina produkter utan de berättar om sina kunders liv, de identifierar sig med sina kunder och de visar att de förstår sina kunders problem.

Nu är IKEA inget litet lokalt jordnära familjeföretag, det är en gigantisk koloss med verksamheter över hela världen och omsätter jag vet inte hur många miljarder per år.

Men deras storytelling berättar en annan historia.

Ett stort svenskt företag som jag inte anser är speciellt bra på storytelling är H&M, det enda jag vet är att det från början är ett familjeföretag, de säljer kläder och huvudägarna är familjen Persson.

Deras tv-reklam brukar visa upp fotomodeller som dansar runt och ler och har på sig något klädesplagg som brukar kosta någonstans mellan 199-399 kr.

Och så mycket mer än så har jag inte att säga om H&M:s storytelling vilket är lite synd, de borde kunna klämma fram lite mer än att de säljer billiga kläder tycker jag.

Så, storytelling har inget med företagets storlek att göra, faktum är att ett litet företag kan ha lättare att börja bygga sin story än ett stort företag, ett litet företag kan lyfta fram sin kamp för överlevnad, sina värderingar, hur de arbetar på kontoret och varför det arbetar som de gör. Små historier som sakta men säkert bygger den stora historian om företaget.

Ett stort företag som vaknar upp och inser att de måste börja bygga sin story har helt andra utmaningar. De är för det första redan kända för den breda massan och deras kunder har redan en uppfattning om vad företaget står för, det är inte speciellt enkelt att ändra sina kunders uppfattning om man är ett stort välkänt företag.

Vi går från content marketing till storytelling marketing, it´s a brave new world out there!

Klicka här om du vill kommentera inlägget (inlägget öppnas i en ny flik)
Missa aldrig ett blogginlägg! Klicka här för att få ett mail nästa gång bloggen uppdateras.

2018-07-24T12:07:53+02:00 juli 25th, 2018|Content|0 Comments

Leave A Comment