Så lyckas du med din content marketing: del 1

 

För att nå positionen “top of mind” i kundernas medvetande är det en god strategi att positionera sig smalt.
Vad menas då med att positionera sig smalt?
Jo, att inte marknadsföra sig som att man gör många saker utan endast en (eller möjligtvis två saker).

Varför då?
Jo, för våra hjärnor kommer normalt sett endast ihåg ett begränsat antal saker.

Om jag tänker på hamburgare och ska lista vilka företag jag tänker på så ser min lista ut som följer:

  1. McDonalds
  2. Burger King
  3. Max
  4. Sibylla
  5. ?
  6. ?
  7. ?

Jag kan på rak arm räkna upp fyra företag som serverar hamburgare, det finns givetvis fler men det är de som min hjärna kommer ihåg.
Så om jag skulle bli sugen på hamburgare så måste ditt företag vara bland de fyra annars kommer jag inte att handla av dig.
De är i min top of mind lista.

Har dessa företag fokuserat på en eller möjligtvis två saker i sin marknadsföring?

Ja, de har investerat sin tid, sina pengar och sina resurser på att berätta att: DE.. SÄLJER.. HAMBURGARE.
Om dessa företag från början hade marknadsfört sig som att de säljer lite allt möjligt, hamburgare, pasta, sallader, husmanskost med mera hade de inte ploppat upp i min hjärna när jag blir sugen på hamburgare.

Givetvis marknadsför sig exempelvis McDonalds med att de har andra saker på menyn, till exempel en ny sallad eller en ny glass men de gör detta efter att de har nått positionen top of mind i sina kunders medvetande.
De startade inte sin marknadsföring med detta.
De flesta företag som funnits ett tag expanderar sitt erbjudande och lägger till närliggande produkter eller tjänster i sitt sortiment men de gör det först när basen, när själva fundamentet, är byggt.

Om du vill nå kundens top of mind måste du fokusera din marknadsföring på en (eller om du verkligen måste, två) saker och sprida detta budskap brett inom din målgrupp.

Just ordet målgrupp är viktigt.

Du vill naturligtvis nå så många potentiella kunder som möjligt, men det betyder inte att alla människor är dina potentiella kunder.

Att nå brett är bra men först måste du veta vad det är du säljer och vilka som är dina kunder.

Du kan inte nå alla människor för det har du inte resurser till så först måste du förstå vad det är du säljer och förstå vilka som är dina kunder.
När du förstår detta kan du positionera dig smalt och nå ut brett inom din målgrupp.

Ju mer specifik du är i ditt erbjudande desto mer resonans får du i dina kunders medvetande när de har behov av det du säljer.

Om jag blir sugen på glass kommer inte McDonalds att komma upp i min top of mind lista även fast McDonalds säljer glass (och de säljer antagligen ganska mycket glass under ett år), men GB Glass kommer definitivt upp i min lista.
McDonalds har mycket pengar så de skulle kunna marknadsföra sin glass men de väljer att inte göra det i någon större utsträckning. De gör antagligen detta dels för att inte ens ett stort företag som McDonalds har pengar nog att marknadsföra allt till alla och dessutom riskerar de att späda ut sitt erbjudande och därmed halka ur kundens top of mind lista.
McDonalds vill garanterat sälja mycket glass men inte på bekostnad av att de späder ut sitt erbjudande så mycket att de hamnar utanför kundernas top of mind lista.

Detta handlar också om trovärdighet, man vill uppfattas som bäst (eller åtminstone väldigt bra) på det man gör, att man är experten inom sitt område. Det finns inget företag som kan vara bäst på allt och McDonalds har valt att fokusera på hamburgarna.

För om man tänker efter så finns det faktiskt hamburgare på menyn på nästan varenda pizzeria i hela Sverige, men det är inte dit man går om man är sugen på hamburgare, dit går man om man är sugen på pizza. Det är bättre för pizzerian att uppfattas som bäst eller väldigt bra på att baka pizzor och att de är ”sådär” på att göra hamburgare än att uppfattas som att de är okej på båda.

Så, positionera dig smalt men försök nå ut brett inom just din målgrupp.
Då har du ett bra utgångsläge för att prata med dina kunder.

Klicka här om du vill kommentera inlägget (inlägget öppnas i en ny flik)
Missa aldrig ett blogginlägg! Klicka här för att få ett mail nästa gång bloggen uppdateras.

2018-07-11T15:43:25+02:00 juli 12th, 2018|Content|0 Comments

Leave A Comment