Sociala medier (det är över nu)

 

“Det är öööver nu”
-Per Gessle

Det kanske inte är riktigt så illa men inte är det lika bra som förr direkt.

Det här med sociala medier menar jag.

För inte så länge sedan gick Facebook om Google som den plattform som gav mest referrals (hänvisningar) till siter (detta skifte skedde för övrigt i maj 2015) och detta innebar givetvis att företag som ville få mer trafik till sina siter (typ alla) fokuserade på Facebook.

Det gick så långt att företag lade om sin online strategi och frivilligt fokuserade sina resurser och sina kunders uppmärksamhet mot Facebook istället för sin egen site (undra just hur man tänkte där?)
Man hade sin kundtjänst på Facebook, man hade sin community på Facebook man postade sina inlägg på Facebook.
Facebook, facebook, facebook…

Men sedan juni 2017 är Google förbi Facebook i referrals igen och det “kan” ju ha en del att göra med att Facebook har ändrat på förutsättningarna.
Facebook vill numera ha betalt av företag som vill synas på Facebook, jag har väl aldrig någonsin hört på maken vilken fräckhet?

Ett företag som vill tjäna pengar!

Det innebär att vill du synas på Facebook idag får du vackert betala för det, och alla företag som har negligerat sin egen plattform, sin egen blogg får vackert betala för det numera, eller försöka bygga upp sina kunders medvetande om den egna plattformen igen.
Hur ska de bygga upp sina kunders medvetande om den egna plattformen då?
Tja, inte via Facebook i alla fall, om man nu inte öppnar upp plånboken till bristningsgränsen (det var mycket roligare och billigare när Facebook “bjöd” på trafiken gratis).

Det gamla talesättet “there´s no such thing as a free lunch” är nog inte så dumt ändå verkar det som.

Utgå alltid från din egen plattform först och sedan betalda medier (och gärna förtjänade medier förstås).

Klicka här om du vill kommentera (inlägget öppnas upp i ett nytt fönster).

 

2018-06-15T10:18:03+02:00 juni 14th, 2018|Sociala medier|0 Comments

Leave A Comment