Statistik (and not so fun facts?)

Tänkte dela med mig av lite intressant statistik som gällde när vi gick in i 2018.
(Statistiken kommer från USA men har säkert relevans även i vår del av världen).

statistik content marketing 2018

Av dessa siffror kan man se att de allra flesta företag (oavsett om de säljer till privatpersoner eller företag) använder sig av content i sin marknadsföring.

Inga konstigheter där.

Men, tittar man på hur många som har en dokumenterad plan för sin content marketing och som mäter ROI:n för sin content marketing är det helt plötsligt inte ens 40 % som gör detta även fast de i snitt lägger 26 % av sin totala marknadsföringsbudget på detta. (!)

Vilka av dessa företag tror ni får bäst resultat av sin content marketing?
Jag gissar på att det är de som har en plan och som mäter ROI:n på insatserna.

Här mina vänner finns det mycket att göra för oss som arbetar med content och content marketing.
En fjärdedel av budgeten läggs alltså på något man inte har en plan för eller mäter…

Nej, jag gillar heller inte att sitta med siffror och planeringskalendrar, det är mycket roligare att tänka på kunder och vara kreativt skapande men… att inte ha koll på om det man gör fungerar eller inte är amatörmässigt, ett slöseri med företagets resurser och inte speciellt professionellt.

Klicka här om du vill kommentera (inlägget öppnas i en ny flik)

2021-07-04T11:13:36+02:00 juni 27th, 2018|Content|Kommentarer inaktiverade för Statistik