Talar ditt content till det undermedvetna?

Om inte, då har du mest troligt problem.

De flesta av våra beslut under en dag tas omedvetet, vi kanske tror att vi tar medvetna beslut men då har vi inte förstått hur vår egen hjärna fungerar.

Den medvetna delen av vår hjärna, den rationella, intellektuella och tänkande delen är neocortex.

Som ni ser på bilden är den tydligen grön 😉

Neocortex världensbästacontent.se

Neocortex är alltså den veckade delen av hjärnan och det är en del som endast finns hos däggdjur (high five alla däggdjur!).

Det är här vi tänker medvetna tankar men det är inte här de flesta beslut tas.

Hjärnan är en kraftfull maskin och därmed kräver den mycket energi, faktum är att trots att vår hjärna inte står för mer än cirka 2% av vår totala kroppsvikt kräver den 20% av vårt energibehov, så det är tur att vår hjärna inte bara är kraftfull utan även lat.

Att medvetet tänka och ta medvetna beslut är jobbigt, hjärnan är lat, alltså tas besluten omedvetet.

Här är ett exempel:

Räkna ut följande i huvudet

matttetal

Visst börjar det göra lite ont?
Börjar inte hjärnan kännas lite överhettad?

Det är därför vår medvetna del (neocortex) är glad och nöjd med att låta andra delar av hjärnan ta hand om de dagliga bestyren och så tar “Neo” hand om de riktigt avancerade besluten.

När vi tar emot information utifrån, exempelvis genom synsinnet, hörseln eller känseln så går signalerna in i hjärnan via hjärnstammen och sedan direkt till vår gamle vän reptilhjärnan.

reptilhjärnan tar emot content
Reptilhjärnan har funnits med i evolutionen av våra hjärnor sedan dinosauriernas tid därav namnet reptilhjärnan.

Reptilhjärnan har en primär funktion och det är att se till att vi överlever.

Och det är reptilhjärnan som tar emot all yttre information (förutom från luktsinnet) först av alla.

Den arbetar ständigt med frågan “fight or flight”, eller sett ur en annan synvinkel: går det jag ser just nu att äta eller kan det äta upp mig?

Vi behöver mat för att vi ska överleva och att bli uppäten är inte en framgångsrik strategi för att överleva.

Så, äta eller ätas, är det farligt eller ofarligt.
Dessa beslut tar reptilhjärnan hela tiden medan “Neo” sitter och spelar candy crush uppe på huvudkontoret.

Reptilhjärnan skickar sedan vidare sin information till amygdala och det är där våra känslor skapas.

Det innebär att lååångt innan “Neo” ens har en aning om att det är något som pågår har reptilhjärnan bestämt ifall det du ser eller hör är något att bry sig om och skickat vidare informationen till amygdala som har satt känslor på det hela.

Om du skapar content som talar till “Neo”, alltså fakta, statistik, produktegenskaper är chansen stor att din kund inte ens kommer att reagera på ditt content. För kundens reptilhjärna och amygdala har redan bestämt sig för att det var helt ointressant för kundens överlevnad.

Nu lever vi ju inte i ett samhälle där vi måste slåss för vår överlevnad, men reptilhjärnan gör det den gör.

Idag är det inte vilda djur eller brist på mat som är vårt största problem utan vår tid eller snarare vår upplevda tidsbrist.

Idag när vi lever i ett konstant informationsöverflöd är det nog snarare så att reptilhjärnan försöker avgöra om det vi ser, hör eller läser är värt vår tid.

Reptilhjärnan jobbar numera efter devisen: är det här viktigt för Neo eller är det slöseri med hans tid?

Istället för som den gjorde tidigare: går det att äta eller kommer det att äta upp mig?

Idag är det inte den sabeltandade tigern som är en fara för våra liv, idag är det stress och risken för utbrändhet som är en betydligt större fara för oss.

Därför behöver vårt content tala till det undermedvetna, för vårt content måste först ta sig förbi den delen av hjärnan som arbetar i vårt omedvetna, nämligen reptilhjärnan och amygdala. Om vi inte kommer förbi dessa två “portvakter” kommer din kund (och Neo) inte registrera ditt content över huvud taget.

Om du prompt måste ha med statistik, fakta och så vidare så ha för all del det, men ditt contentmaterial får för guds skull inte börja med det för då eldar du för kråkorna, det du skriver kommer inte läsas av någon.

Här är två bilder som belyser saken bättre (en bild säger som bekant mer än tusen ord) och eftersom hela hjärnan förstår bilder till skillnad från språk som bara neocortex förstår avslutar jag dagens inlägg med att tala till hela er hjärna 🙂

 

Samsung pratar till neocortex

Samsung pratar till neocortex

 

samsung pratar till resten av hjärnan

Samsung pratar till hela hjärnan

Klicka här om du vill kommentera (inlägget öppnas upp i ett nytt fönster).

2018-06-18T14:48:41+02:00 juni 18th, 2018|Content|0 Comments

Leave A Comment