Timeline content (2018-2022)

Är ni gamla nog att komma ihåg när mobiltelefoner var science fiction (de hade såna i tv-serien Star Trek och kallades för communicators):

Star-trek-communicator

De hade även surfplattor i den tv-serien (den serien hade framsynta manusförfattare) 😉

Hur ser då framtiden ut för content och content marketing?

Låt mig ta fram min kristallkula så ska vi se hur det ser ut de nästkommande 5 åren:

Nu och 5 år framåt i tiden

2018 -2019 Google med flera utannonserar att de har fungerande kvantdatorer med en beräkningskapacitet på 100 qubits (större beräkningskapacitet än all världens superdatorer sammanlagt).

Vi bevittnar de sista dödsryckningarna av företagens SEO-strategi/SEO-perspektiv, vissa strategier fungerar fortfarande men kryphålen krymper i rasande takt.

2019 – 2020 Felmarginalerna för kvantdatorernas beräkningar är nu acceptabla och det går att använda deras fulla kapacitet och det finns information (i form av databaser) som är gjord för kvantdatorer så det går att utnyttja deras kapacitet effektivt.

Googles algoritmer kräver mer och mer av siterna de indexerar, strategier och kryphål fungerar inte längre utan straffas direkt av Google.

2021 – 2022 A.I presenteras med buller och bång och det är nu det börjar bli intressant på riktigt, kvantdatorernas beräkningskapacitet är nu snart uppe i drömgränsen 300 qubits (vilket ger en beräkningskapacitet som överstiger den totala mängden atomer i universum).

Googles system börjar nu förstå siternas information på ett sätt som är snarlikt människans, och utan djup och verklig information i en sites content hamnar man på sidan 27 i Googles sökresultatlista. Detta demokratiserar sökordsresultatlistan då små företag kan ha djup kunskap om sina kunder och det de säljer inom en smal nisch och kan därmed skriva relevant content för sina kunder och ranka högt.

På samma sätt kommer stora företag som vänder sig till den stora massan (och säljer snarlika produkter) och har mer generell information värderas lägre av Google.

2022 – 2023 Jag har ingen aning 😉

Klicka här om du vill kommentera (inlägget öppnas upp i ett nytt fönster).

2018-06-15T10:02:42+02:00 juni 12th, 2018|Content|0 Comments

About the Author:

Leave A Comment