Transparens som content

Transparens som content, kan det vara något?

Definitivt!

Det gamla klassiska synsättet som producerande företag har haft i alla tider är inte en framgångsrik strategi idag.

Vad är då den gamla klassiska strategin?
Jo, att hålla alla korten så nära kroppen som möjligt och göra sitt yttersta för att ingen annan ska komma åt siffror om hur det går, teknik, know how, sätt att producera på, arbetsförhållanden m.m.

Allt detta har idag förändrats och transparens är något som kunder uppskattar/kräver och transparens bygger förtroende mellan företaget och dess kunder.

I dagens uppkopplade värld är det dessutom väldigt svårt att hålla saker hemliga, inte ens usla arbetsförhållanden i fabriker på andra sidan världen går idag att undanhålla allmänheten. Dessa saker brukar som bekant komma fram förr eller senare därav företagens fokus på CSR (Corporate Social Responsibility). Istället för att vänta på att någon annan ska avslöja missförhållanden försöker företag idag själva upptäcka detta INNAN media får nys om det.

Detta är en god strategi då ett företag som jobbar aktivt med CSR och dessutom delar med sig av sitt arbete har större förtroendekapital att ta av om något går fel än ett företag som inte berättar något alls om hur de försöker säkerställa att deras produktion går rätt till.

Ett företag som är transparent med det de gör, både när det går bra och när det går mindre bra, har högre trovärdighet bland sina kunder än ett företag som är knäpptyst.

Denna pågående story om företagets verksamhet bygger dessutom samhörighet mellan företaget och dess kunder, kunden känner att de vet vad företaget står för, vad de gör och det blir till en långsiktig relation och det betyder att det är svårare att byta från det företaget till en konkurrent eftersom det finns en känslomässig kontakt.

Se på Facebook, ett ungt företag som definitivt inte förstått sig på detta med transparens (trots branschen de jobbar i), de visar upp korten först när det är förhör, när stater hotar med böter och lagstiftning, då först kryper de till korset.

Inte en strategi som gör att jag litar på Facebook direkt (jag har bland annat inte facebook eller messenger installerat som en app i mobilen, detta då jag inte litar en sekund på att facebook inte utnyttjar min information, kontakter i telefonboken med mera för sina egna syften). Jag kanske har fel men då de inte är transparenta med hur de samlar in information eller vad de använder informationen till har jag ingen anledning att lita på att Facebook värnar om min integritet.

Så, transparens som content, kan det vara något?

Jag anser att det inte bara ger möjligheter till att skapa fantastiskt content utan att det även är något av en nödvändighet idag om man tänker finnas online.

Alla relationer mår bra av transparens både relationer mellan människor och relationer mellan företag och kunder.

Klicka här om du vill kommentera inlägget (inlägget öppnas i en ny flik)

 

2018-10-25T09:11:26+02:00 juni 26th, 2018|Content|0 Comments

Leave A Comment